Secara umumnya, ADALAH LEBIH UTAMA bg seseorang wanita SOLAT DIRUMAHNYA. Ini berdasarkn hadis riwayat Ummu Salamah bhw Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud;
"Sebaik2 masjid bg perempuan adalah kawasan dlm rumah2 mereka".
(Riwayat Ahmad, Nayl al-Authar)
Rasulullah s.a.w. juga bersabda yg bermaksud;
"Seseorang wanita itu bersolat ditempat tidurnya lebih baik dr bersolat didlm biliknya. Dia bersolat didlm biliknya lebih baik dari bersolat didalam rumahnya. Dia bersolat didlm rumahnya lebih baik dr bersolat dimasjid".
(Riwayat Baihaqi dan disahihkn oleh al-Albani)
Namun TIDAK ADA LARANGAN utk kaum wanita pergi ke masjid apatah lagi utk mngikuti pengajian ilmu, mndengar ceramah dn sebagainya berdasarkn sabda Rasulullah s.a.w. yg bermaksud;
"Apabila isteri2 kamu memohon izin utk ke masjid pd waktu mlm, hendaklah kamu izinkn".
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Maksud sabda baginda s.a.w. lagi:
"Jgnlah kamu menghalangi hamba Allah yg perempuan drpd pergi ke masjid Allah, dn hendaklah mereka keluar dgn tidak memakai bau-bauan".
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Menurut Dr. Soleh Fauzan, seorang ulama Saudi semasa ditnya mengenai hukum wanita ke masjid telah mndatangkn beberapa dalil yg mengHARUSknnya.
Antaranya ialah sabda Rasulullah s.a.w. yg bermaksud;
"Sebaik2 saf bagi kaum lelaki ialah dihadapan dn seburuk-buruknya ialah dibelakang. Manakala sebaik2 saf kaum wanita ialah dibelakang dn seburuk2nya ialah dihadapan.
(Riwayat Muslim, Abu Daud dn Tirmizi)
Hadis ini menunjukkan Nabi s.a.w. kpd kaum muslimin ketika mengatur saf didlm solat berjemaah. Sekiranya wanita dilarang utk ke masjid, apakah gunanya Nabi s.a.w. mmberikan petunjuk mengenai saf wanita tersebut?
Sekiranya, wanita ke masjid dibimbangi berlaku fitnah, kenapakah dlm ms yg sama wanita dibenarkn utk ke pejabat, pasaraya, pasar mlm, taman2, hospital, pusat pengajian dn sebagainya. Apakah tempat2 tersebut tidak ada fitnah sebagaimana kononnya berlaku di masjid?
Dn berikut adalah hukum dan batas2 yg wajib dipelihara sekiranya seseorang wanita itu ingin ke masjid/surau :-
~ Hukum harus bg yg tua.
~ Hukum makhruh bg yg muda.
~ Mengikut pndapat ulamak yg mutakhir (terkini) makhruh jemaah wanita dimasjid, termasuk; solat jumaat, sunat Hari Raya dan ceramah mlm hari dimasjid.
~ Ulama Shafie & Hambali pula berkata;
"Wanita yg cantik (ada rupa) makhruh hadir pd majlis yg ada (jemaah) ramai lelaki".
~ Tidak memakai bau-bauan dn mndpt izin suami.
~ Dibimbangi timbul fitnah; ( maka; peliharalah aurat).
Perjalanan utk menuntut ilmu atau bersolat jemaah adalah suatu perkara yg amat baik disisi Allah, namun masih ramai muslimat yg tidak mnjaga batas aurat spt yg dituntut oleh syarak.. perkara ini boleh mndatangkn fitnah buat mereka.
Kesimpulannya, wanita seharusnya dibenarkn ke masjid sekiranya mereka berkeinginan dgn syarat mereka mnjaga batasan syarak dn dgn niat yg ikhlas krn Allah SWT.
Notes : Sekiranya terdapat kesilapan sila betulkn/berikan tunjuk ajar, krn tiap kelalaian dn kesilapan itu dr sy dn yg baik itu semuanya milik Allah.
Sama2lah kita renungkn dn saling berkongsi ilmu utk kebaikan. - wallahu'alam
0 KoRaNg TaHu: